Luistercijfers. Trend: Q-music wordt de grootste radiozender van Nederland

Luistercijfers. Trend: Q-music wordt de grootste radiozender van Nederland
  • Media
  • 20 nov 2013 @ 08:37
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Radio

Boeiende tijden in radioland! In de afgelopen 15 maanden is het radiolandschap flink veranderd. Zomer 2012 was de situatie zo: 538 - toen nog Radio 538 - was met 12 procent marktaandeel souverein marktleider. Daarna kwamen Sky Radio en 3FM met een marktaandeel van 9 procent. Daaronder Q-music en Radio Veronica met een marktaandeel van 6 procent.

Wat is er in die 15 maanden veranderd? Meest opmerkelijk is de onstuitbare opmars van Q-music. De Persgroep zender wist het marktaandeel in die 15 maanden met 3,3 procentpunten op te pompen van 6,4 naar 9,7 procent, een groei van 53 procent. Q-music deed dat met tal van radioprogramma's waarvan Het Geluid verreweg het meest in het oog springt. 

Tweede trend is het verval van Radio Veronica. 15 maanden geleden was de zender net zo groot als Q-music, op dit moment is dat met een marktaandeel van 4,8 procent exact half zo groot. 

Omdat 538 licht marktaandeel verloor en 3FM en Sky Radio licht aan marktaandeel wonnnen, is de situatie nu dat de vier radiozenders nu vrijwel allemaal even groot zijn. Tussen de grootste - 538 - en de kleinste - Q-music - van de vier, zit slechts 0,6 procentpunt verschil in marktaandeel. 

Als je kijkt naar de trend - Q-music won in de afgelopen 2 maanden 1,5 procentpunt aan marktaandeel; 538 verloor 0,8 procentpunt - ligt het in de verwachting dat Q-music over een maand de grootste radiozender van Nederland zal zijn. Het zal voor Jacqueline Smit, die na de zomer Jan-Willem Brüggenwirth afwisselde als CEO van 538 Group - nog een hele klus worden om deze trend te keren.

En dan is er ook nog het weekbereik en dat is toch wel een ander verhaal. Hier is Sky Radio in de afgelopen 15 maanden de bovenliggende partij en 538 de uitdager. Beide zenders zien het bereik in de afgelopen twee maanden flink oplopen. 

Het weekbereik van Q-music is niet zo sterk gestegen als het marktaandeel maar is nu wel groter dan dat van 3FM. Het weekbereik van Radio Veronica is vrij constant. 

 

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7805 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 57 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) 

www.nationaalluisteronderzoek.nl



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken